PUBLIC LIBRARY

Albano Sant’Alessandro (BG)


The project concerns the conversion of a former rural building in the old town center into a new municipal library, while creating a new cultural center for the town which can provide services and spaces for activities that are intended for the public at large.
The project addresses the needs of visibility, lighting in the rooms and attractiveness of this new structure.
Municipal administration’s requirements were translated into a project that features a contemporary architectural language, expressing a reinterpretation of the architectural “signs” of the context that could, potentially, be striong enough to recreate the symbolic feel of a public building, able to become a place of community meeting and cultural growth.
In line with these considerations, the main entrance was built within the large courtyard the building overlooks, opening up on the main street of the historical center, to enhance the intimate character of this inner square and its future use.

L’intervento riguarda la ristrutturazione di un fabbricato ex rurale del centro storico di Albano Sant’Alessandro, da destinarsi a biblioteca comuncale, realizzando al contempo un polo culturale per il paese, con servizi e spazi per attività dirette ad un pubblico ampio. Il progetto interpreta le esigenze di visibilità, luminosità degli ambienti e attrattività di tale nuova struttura, attraverso una rilettura di “segni” architettonici dell’edificio stesso nonchè del contesto, capaci di ricreare richiami simbolici propri di un edificio pubblico.

Le scelte progettuali adottate vanno nella direzione di confermare il carattere e la tipologia del fabbricato attuale, cercando al contempo una re-interpretazione di alcune soluzioni architettoniche che segnalino la presenza di tale centro sulla piazza principale, nell’intenzione che si ponga come luogo aggregativo di crescita culturale.

In quest’ottica l’ingresso principale è stato previsto all’interno dell’ampia corte su cui l’edificio affaccia, a valorizzare tale ambito urbano raccolto e a favorire anche la sosta dei futuri fruitori della biblioteca.

  • Client
    Municipality of Albano Sant’Alessandro
  • Location
    via Roma, Albano Sant’Alessandro (BG)
  • Project Team

    CCDP - Centro Cooperativo di Progettazione (team leader)

    IOTTI+PAVARANI ARCHITETTI

  • Design Team

    Paolo Iotti, Marco Pavarani

  • Phase
    Completed
  • Schedule

    2003 - call for tender: successful tenderer
    2005 - completion

  • Size
    built area 500 sqm
  • Budget
    700.000 €
  • Photos
    Bruno Cattani, Paolo Iotti