BARICENTRALE. URBAN REQUALIFICATION

BARI


The Baricentrale area should connect the city districts of Bari, and create a new understanding of the city as one coherent unity. A liveable place for people.
The masterplan will Improve the accessibility of the existing city; Erase the border between northern part and southern part of the city; Provide high quality urban spaces for people – not only for mobility; Promote a porous city structure with new and better connections – visually, functionally and mentally; Turn the back sides of Bari into a new front side; Facilitate new diverse neighborhoods with different local identities that mend the holes of Bari, and bring together the city.

Il progetto è teso a generare una nuova percezione della città come una unità coerente, con una proposta che mira a ricomporre i quartieri a margine dell’area in un unico ambiente urbano vivace, vivibile, verde, pubblico, accessibile e diversificato.
Il masterplan punta a: migliorare l’accessibilità della città esistente; annullare il confine tra nord e sud della città; fornire spazi urbani di alta qualità per le persone e non solo per la mobilità; promuovere una struttura urbana porosa con nuove e più efficaci connessioni visive, funzionali e psicologiche; trasformare le situazioni di “retro” in nuovi fronti cittadini; facilitare l’integrazione del tessuto esistente con i nuovi distretti urbani.

  • Client
    Bari Municipality
  • Location
    railway central areas, Bari
  • Project Team

    COBE (Copenhagen) - project leader

    IOTTI+PAVARANI ARCHITETTI

    Arch.Antonello Stella

    Favero & Milan Ingegneria

    Plan srl

  • Design Team

    Paolo Iotti, Marco Pavarani

    Sara Montanari

    Valeria Moscardin

  • Phase
    Competition
  • Schedule

    2013 - restricted competition (with prequalification): THIRD PRIZE

  • Size
    78 ha.